Indhold
Alle beboere tildeles som udgangspunkt fem individuelle en-til-en timer om ugen, der varetages af en-to primær(e) kontaktperson(er). Disse en-til-en timer aftales individuelt med den enkelte unge.
Ud over timer med primær kontaktperson vil der også blive tilbudt fælles aktiviteter i fællesrummet og ud af huset. Det kan være f.eks. være fælles madlavning og spisning, fjernsynsaftener, spilleaftener, ture ud af huset, lektiecafe m.v. Det giver de unge i huset et socialt fællesskab og et forum til at træne sociale kompetencer i. På hverdage er der morgenmad i fællesrummet kl. 7.00-9.00. Der er desuden personale i fællesrummet mandag-torsdag kl. 15.00-22.00. På fredage er der personale 7.00-13.30 og igen 15-17. Hver lørdag tilbydes en social aktivitet sammen med trin 1.
Faste vagter på Malthesminde – Trin 2
Mandag
| Tirsdag | Onsdag | Torsdag | Fredag | Lørdag | Søndag |
07.00 -09.00
| 07.00 -09.00
| 07.00 -09.00
| 07.00 -09.00
| 07.00 – 13.30
Fredagsfrokost
|
|
|
15.00-17.00 Individuel støtte
17.00-22.00 Fællesspisning | 15.00-17.00 Individuel støtte
17.00-22.00 Fælles rengøring Husmøde
| 15.00-17.00 Individuel støtte
17.00-22.00 Fællesspisning
| 15.00-17.00 Individuel støtte
17.00-22.00 Aftenhygge Motionstilbud
| 14.00-21.00 aktivitet
| 13.00 – 17.00 Klar til ny uge |
Støttetimerne bruges på fire hovedområder:
1. Bostøtte
Økonomi, indkøb, madlavning, kostundervisning, rengøring, morgenvækning, bruger af det offentlige system, f. eks: sundhedsvæsenet, biblioteket, s.u., offentlig transport.
2. Træning af sociale kompetencer
Opstart af fritidstilbud, fastholdelse i fritidstilbud, motion, opsøgning af fritidsjob og fastholdelse i det, oplevelsesture (biograf, cafe, bowling mm.), fælles aktiviteter i huset.
3. Personlig udvikling
Ugesamtaler med fokus på personlig udvikling og personlige målsætninger med udgangspunkt i beboerens baggrund.
4. Uddannelsesstøtte- og beskæftigelsesstøtte
Internt aktivitetstilbud, Kontakt til uddannelsesinstitution, lektiehjælp, hjælp til søgning af praktikplads, støtte til samarbejde med Jobcenter, støtte til evt. behandling, jobtræningsforløb, coachsamtaler, samarbejde med praktikplads.
Pædagogisk praksis
Forventningsafstemning: Ved indflytning udarbejdes en gensidig indflytningskontrakt, hvor forventningerne til beboerne ridses op, og hvor bostedet gør klart hvilke forpligtigelser de har over for den unge.
Ugesamtaler: Hver uge afholdes en samtale mellem beboer og beboerens kontaktperson. Samtalen er inspireret af tankerne bag den kognitive terapi, specifikt Den Kognitive Diamant. Der tales om tanker, følelser og kropslige reaktioner i kritiske situationer, og hvordan disse fastholder en uhensigtsmæssig gammel adfærd. Hovedformålet er at udfordre kerneantagelser og leveregler gennem ny adfærd. Disse samtaler danner baggrund for små konkrete målsætninger og fokusområder for den unge. Ugesamtalen indeholder desuden en konkret planlægning af beboerens kommende uge.
Fællesskabet: Beboerne træner sociale kompetencer i fælleskabet.
- To ugentlige fællesspisning, hvor man taler om trivslen i huset.
- En ugentlig fredagscafe.
- Beboermøde en gang om måneden
- Fælles sociale og praktiske aktiviteter
- Kontaktperson i fællesrummet på alle ugedage
Det individuelle: Beboeren arbejder med individuelle mål
- Egen lejlighed med individuel botræning
- Individuelle handleplaner, samtaler og målsætninger.
- Mulighed for individuelle praktikforløb
- En ugesamtale med primær pædagog hver uge.